Milano, april 2023
Under designveckan i Milano 2023 ger Occhio en imponerande inblick i ljusets framtid med ”new horizons – an immersive experience” i den berömda Villa Necchi Campiglios glaspaviljong. Med denna unika multisensoriska installation gör den europeiska innovationsledaren ett tydligt uttalande på den internationella scenen i designmetropolen och tar nästa steg på vägen mot en stadig internationalisering.
”New horizons – an immersive experience”
Mitt i Milanos centrum ligger berömda Villa Necchi Campiglio som med sina vidsträckta trädgårdar blir en fridfull oas i stadens liv och rörelse – den perfekta miljön för Occhios extravaganta konstverk. Occhio har tagit tillvara platsens magi för att fokusera och fylla besökarnas fulla uppmärksamhet på den unika, multisensoriska showen med abstrakt produktpresentation. Installationen är ett transcendentalt rum som blir en oförglömlig upplevelse för alla sinnen. Skapad som ett totalkonstverk är “new horizons” en helt ny, holistisk upplevelse av Occhios ljuskultur.
– Ljus är för mig en ren sinnesrörelse. Med ”new horizons” har vi skapat en upplevelse som bejakar just dessa känslor. En installation där människor kan uppleva de djupa känslor som ljus väcker, säger Axel Meise, designer och grundare av Occhio.
”New horizons” är en installation som framhäver en helt ny, holistisk upplevelse av Occhios ljuskultur som lyfter företagets innovativa styrka till ännu en ny nivå. Occhio ser aldrig ambitionen att förnya sig som ett färdigt mål, utan mer som en möjlighet att öka motivationen och prestationen – vilket är en viktig del av företagets DNA.
– Villa Necchi Campiglio har varit en inspiration till ”new horizons”. Den här platsen förkroppsligar vad människor kan skapa med teknik och estetik när de följer visionen för en idealisk plats att leva på. Det är ett mycket sofistikerat uttryck. Att kunna iscensätta vårt koncept för ny ljuskultur på den här platsen är en unik chans att ge människor en holistisk upplevelse av vad vi menar med det, säger Axel Meise.
En ny ljuskultur
Allt detta ger resultat i form av företagsfilosofin ”en ny ljuskultur”, som är Occhios övergripande vision. Ett uttryck för kulturella, estetiska och tekniska framsteg – som ska upplevas genom samspelet mellan enastående design, unik ljuskvalitet och ”användarglädje” på högsta nivå. En berikning av livskvaliteten. Med hjälp av ljuset blir människor designers av sitt välbefinnande. För ljus betyder livskvalitet.
På väg att bli en internationell marknadsledare
Under de senaste åren har Milano Design Week blivit mer betydelsefull på global nivå – för Occhio är det därför en självklarhet att använda detta evenemang för att föra sin vision om en ny ljuskultur närmare världspubliken. Företaget presenterar sig som en ledande europeisk innovatör med en uppslukande installation i Villa Necchi Campiglio, vilket ger varumärket global räckvidd, befäster dess ställning på den europeiska marknaden och påskyndar dess inträde på andra marknader som Kina – nya horisonter.
Occhios butik i Milano öppnade 2021 och var den första flaggskeppsbutiken utanför Tyskland och är navet för belysningsexpertis i södra Europa. Ytterligare en milstolpe på vägen mot företagets globalisering var öppnandet av Occhios flaggskeppsbutik i Shanghai i början av 2022. Förutom att vara ett viktigt strategiskt steg visade detta främst på företagets dynamiska tillväxtbana och bidrog i hög grad till att positionera Occhio som ett “lyxigt kärleksmärke”.
“Med en stark närvaro i en av världens viktigaste globala metropoler gör vi ett tydligt ställningstagande som en internationell aktör. För oss är platsen en avgörande utgångspunkt för att få tillgång till den asiatiska marknaden”, säger Axel Meise, Occhios grundare och designer.
Flaggskeppsbutikerna i London och Amsterdam kommer snart att öppna, och företaget har redan platser i München, Köln, Hamburg och Berlin.
För mer information vänligen kontakta:
Mirja Lehmann, Head of PR, Occhio, mirja.lehmann@occhio.com, +49 89 447786621
Patrik Larsson, försäljningschef Occhio Sverige, patrik.larsson@occhio.com, +46 73 23 45 020
För bokning av intervjuer, utlån och PR-relaterade frågor:
Maria Hartog-Holm, Senior PR-konsult, Trendgruppen PR, maria.hartog-holm@trendgruppen.se,
+46 72 924 22 10
Pressbilder finns tillgängliga på Trendgruppen PRs bildbank:
https://trendgruppen.se/imagebank
Occhio – företaget
Occhio står för enastående design, unik ljuskvalitet och ”joy of use” på högsta nivå – och följaktligen för en ny ljuskultur. Företaget grundades 1999 av designern och entreprenören Axel Meise, och startade med en idé som var lika enkel som den var revolutionerande: att skapa ett lampsystem som går sömlöst från design till ljuskvalitet, som erbjuder den optimala lösningen för alla rumskrav – och som därmed gör det möjligt för alla att bli ljusdesigner för sitt eget hem. Med genomgående konsekvent design och ljuskvalitet förbinder Occhio olika rum och gör det möjligt att designa hela byggnader i högsta kvalitet med ljus, både för den privata och den kommersiella sektorn.
Idag är Occhio ett av de mest innovativa och snabbast växande företagen, och har vuxit från en tysk designikon till ett internationellt varumärke inom lyxsegmentet. Från sätet i hjärtat av München sysselsätter Occhio nu över 250 personer. Försäljningen sker via fler än 500 specialiserade belysnings- och inredningspartner samt på företagets egna flaggskeppsbutiker i München, Köln, Hamburg, Berlin, Milano och Shanghai.
Besök www.occhio.com för mer information om företaget.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
CookieLawInfoConsent | 1 year | Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie. |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_gat_gtag_UA_* | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gat_gtag_UA_49573395_1 | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt.innertube::nextId | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
DEVICE_INFO | 5 months 27 days | No description |