Modeskaparen Martin Key, har under det senaste decenniet byggt upp sitt varumärke där han med en coturedesigners precision skräddarsyr skinnplagg i den egna fabriken i Malung. Genom åren har hans hantverk lockat både svensk och internationell publik, med ett öga för unika plagg i hög kvalité. Historien om Martin Key är en berättelse om passion, målmedvetenhet, mod och ett orubbligt engagemang för hantverket och att allt spelar roll.
Håller svenskt hantverk vid liv
Varumärket Martin Key tar avstamp i en stark fascination för läder. När han upptäckte den sista läderfabriken i Skandinavien, belägen i Malung, Sverige – en stad med över hundra års arv inom läderhantverk – insåg han att detta inte bara var en möjlighet utan ett kall för att återuppliva ett utdöende yrke.
Fabriken i Malung (Då PG Elfström, idag MK Factory), grundad 1938, hade sett generationer av skickliga sömmerskor finslipa sitt hantverk och utveckla tekniker som förts vidare genom decennier. I en tid präglad av ’fast fashion’ och massproduktion, stod fabriken år 2020 inför ekonomiska utmaningar som drev den till konkurs. Efter att ha samarbetat med fabriken under flera år, ställdes nu Martin Key inför valet att flytta produktionen utomlands eller rädda fabriken. Driven av visionen att hålla den svenska hantverkstraditionen vid liv – investerade Martin Key i fabriken och säkrade framtiden för varumärkets vision: att skapa tidlösa plagg som förenar tradition, kvalitet och innovation.
Varje läderjacka som produceras i fabriken i Malung är tillverkad av kvalitativa material, noggrant utvalda för sin struktur, hållbarhet och karaktär. Produktionen sker med stor noggrannhet, där de skickliga sömmerskorna säkerställer att varje stygn, söm och skärning håller högsta standard.
”Varje jacka är måttsydd. Vi gör en jacka åt gången. Vi gör alltifrån mönstret till tillskärning och sömnad fram till den färdiga jackan, allt tillverkat i högkvalitativa material som bara får mer karaktär med tiden.”
Varumärket Martin Key
Resan mot att bygga varumärket Martin Key nådde en viktig milstolpe med öppnandet av flaggskeppsbutiken i Stockholm (2022) – en plats där visionen om modern elegans och tidlös stil kommer till liv. Butiken har blivit en destination för dem som uppskattar inte bara välgjorda plagg, utan även konst, kvalité och genuint hantverk.
Genomgående för Martin Keys varumärkesidentitet är den starka drivkraften i att gå sin egen väg och vara sann mot sig själv. I det har signaturfärgerna svart, lila och guld växt fram. Svart för dess tidlöshet. Lila, kombinationen av Martin Keys barndomsfavorit blå och passionens färg röd. Slutligen guld med symbolik i hållbarhet, värde och excellens.
Martin Key nu – och i framtiden 2025 står Martin Key inför sitt 10-årsjubileum. På senare tid har företaget, som på svenska marknaden verkat relativt undanskymt från media och allmänhet, tagit en mer synlig position. Genom väl utvalda samarbeten, med bland annat Patrik Sjögren på GoS watches, en av Sveriges främsta klocktillverkare, couturedesignern Lars Wallin, och det ikoniska bilmärket Koeningsegg har Martin Key etablerat sig som en av världens ledande hantverkare när det kommer till läderjackor och accessoarer. På agendan kommande decennium står flera globala etableringar. Siktet står inställt på nya flagship-butiker i New York, Tokyo, Dubai och Shanghai. ”Under 2024 mer än dubblade vi vår omsättning. Målet är att fortsätta denna positiva utveckling. Vårt fokus på hantverk, service, unika produkter och strategiska samarbeten med andra ledande varumärken visar redan nu stark tillväxt. Vår strategi handlar om att skapa långsiktiga värden genom att erbjuda kunderna en exceptionell upplevelse och service. Martin Key är mer än produkter – det är ett ouppnåeligt livsverk präglat av aspiration.” |
Högupplösta bilderFör mer information, vänligen kontakta: PR Martin Key frontdesk@martinkey.com +4686600152 https://martinkey.com @the_martinkey Trendgruppen PR Elin Tranberg elin.tranberg@trendgruppen.se +46 736 64 88 25 Om Martin Key: Martin Key etablerade sig tidigt inom modebranschen när han vid 21-års ålder inledde sin bana som praktikant på Svenska Moderådet. Sedan dess har lärt känna branschen som bland annat modeassistent, butiksbiträde, inköpare, produktionsledare och designer innan det egna varumärket Martin Key etablerades. 2015 lanserades den första kollektionen under eget namn. De svensktillverkade jackorna kompletteras idag av skor och väskor producerade i Italien. Varumärket kombinerar storytelling och känsla för detaljer med traditionellt skinnhantverk inom mode. Martin Key är mest känd för sina exklusiva skinnjackor i hög kvalité́ och har blivit synonymt med unicitet och autenticitet Martin Keys kläder har burits av världsstjärnor som bland annat Cristiano Ronaldo och Slash, Marilyn Manson, Alesso och Axwell. Tidigare samarbeten:2024 - GoS watches2024 – Mikael Persbrandt2022 – Lars Wallin |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
CookieLawInfoConsent | 1 year | Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie. |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
yt-player-headers-readable | never | The yt-player-headers-readable cookie is used by YouTube to store user preferences related to video playback and interface, enhancing the user's viewing experience. |
yt-remote-cast-available | session | The yt-remote-cast-available cookie is used to store the user's preferences regarding whether casting is available on their YouTube video player. |
yt-remote-cast-installed | session | The yt-remote-cast-installed cookie is used to store the user's video player preferences using embedded YouTube video. |
yt-remote-fast-check-period | session | The yt-remote-fast-check-period cookie is used by YouTube to store the user's video player preferences for embedded YouTube videos. |
yt-remote-session-app | session | The yt-remote-session-app cookie is used by YouTube to store user preferences and information about the interface of the embedded YouTube video player. |
yt-remote-session-name | session | The yt-remote-session-name cookie is used by YouTube to store the user's video player preferences using embedded YouTube video. |
ytidb::LAST_RESULT_ENTRY_KEY | never | The cookie ytidb::LAST_RESULT_ENTRY_KEY is used by YouTube to store the last search result entry that was clicked by the user. This information is used to improve the user experience by providing more relevant search results in the future. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_ga_* | 1 year 1 month 4 days | Google Analytics sets this cookie to store and count page views. |
_gat_gtag_UA_* | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gat_gtag_UA_49573395_1 | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
PREF | 8 months | PREF cookie is set by Youtube to store user preferences like language, format of search results and other customizations for YouTube Videos embedded in different sites. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt.innertube::nextId | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
DEVICE_INFO | 5 months 27 days | No description |
VISITOR_PRIVACY_METADATA | 5 months 27 days | Description is currently not available. |