Designtorget startade som en enkel pop-up-butik med visionen att samla formgivare och producenter på en plats där många människor rör sig. Succén var given. För att fira sina 30 år på den svenska designscenen lanserar Designtorget två jubileumskollektioner under 2023.
Den första jubileumskollektionen lyfter det som Designtorget brinner för allra mest: att sätta formgivare på kartan och ständigt vara i framkant med ny design och innovationer samt vara den självklara presentbutiken. Kollektionen består av produkter i limiterad upplaga från hantverkare och varumärken som Designtorget arbetat tillsammans med under många år. Bland dessa finns Born in Sweden, Solstickan, Sägen och Design House Stockholm.
”Att hålla fast vid bolagets kärnvärden – att fortsätta vara den självklara destinationen för ny och klassisk skandinavisk design – är något vi arbetar med varje dag. Designtorget ska vara en lustfylld och inspirerande destination, både att arbeta på och såklart för våra kunder att besöka både i butik och online”, säger Emma Klintbo Klingspor, VD Designtorget. ”Under 2023 fokuserar vi på att fira Designtorget ordentligt! Vi kommer att ha många event och även en rad jubileumsprodukter som vi tar fram i begränsad upplaga, så håll ögonen öppna!”.
DESIGNTORGET 1993–2023
Historien om Designtorget började 1993 med en stor, hopplös yta på bottenplanet i Kulturhuset i Stockholm. Sverige var mitt i en galopperande lågkonjunktur när en arkitekt med starkt kulturintresse fick i uppdrag att göra något åt utrymmet. Idén väcktes om en marknadsplats för form och innovationer, och tanken gick direkt till alla de formgivare och uppfinnare som gick arbetslösa. Och därmed såg Designtorget dagens ljus – resten är svensk designhistoria. Under åren har tusentals designprodukter visats upp och upptäckts på Designtorget. Många formgivare och designalster började sin resa via Designtorget. Till exempel har succéer som Stumpastaken, Hövding, Krok Mama och Pluring lanserats här. På Designtorget har det alltid funnits en tanke att nutiden ska synas i sortimentet och även underlätta i kundens vardag. Från 90-talets TV-ställ för tjock-tv:n, via 00-talets CD-ställ, till dagens smarta produkter tillverkade i återvunna material och anpassade för hushållens återvinning, till exempel Aperio.
Designtorget X Beckmans Designhögskola
För nionde året i rad samarbetar Designtorget och Beckmans Designhögskola. Under sex veckor har formstudenter på Beckmans Designhögskola skapat sitt eget designvarumärke och sin första produkt. Resultatet presenteras i en utställning i Designtorgets butik på Götgatan 31 i Stockholm den 27 april. Samtliga produkter kommer finnas tillgängliga till försäljning i butik och online i begränsad upplaga.
”Vi är otroligt stolta över vårt samarbete med Beckmans Designhögskola. Vi har samarbetat i många år och varje år så kommer det fram många kreativa och framåtpekande produkter. Speciellt för i år har varit att studenterna har fått anpassa sig extra mycket efter världsläget när det gäller material och produktion. Produkterna som har kommit fram är otroligt bra! Vår förhoppning är att projektet, även i år, ska leda till fler långsiktiga samarbeten med formgivarna. Tidigare års kollektioner har resulterat i produkter som blivit en del av Designtorgets fasta sortiment. Exempelvis prisbelönade produkten Regrow av Madeleine Nelson och krukan Örta av Emma Stridh och Robert Wettebrandt.” säger Malin Wåhlström, inköpschef Desingtorget.
Produktformgivare verkar i flera olika intressanta gestaltande områden. Många formgivare vill utveckla egna produktidéer och vill äga all kontroll över alla delar i designprocessen och vidare i produktionsledet till slutkund. Det är till stor fördel att studenterna här får en djupare förståelse för hur producerande företag fungerar och hur de tänker. Det kan också ofta handla om ett aktivt ställningstagande; man vill ha kontroll över produktionen av etiska eller miljömässiga skäl, man vill inte göra sig beroende av uppdragsgivaren. Årets andraårsstudenter visar hur god design kan förgylla din vardag.” säger Jan Loftén, kursansvarig lektor vid Formprogrammet.
Ägarskap och butiker
Designtorgets butiker har under åren funnits i bl a Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Arlanda, Linköping och Sundsvall. Under en period fanns det en butik i Oslo. 2008 utökade Designtorget försäljningen med egen e-handel.
2003 bytte Designtorget ägare och blev en del av Novax/Axel Johnsson och 2019 förvärvas Designtorget som dotterbolag till Åhléns. Idag har Designtorget och Åhléns ett samarbete både när det gäller praktiska funktioner som lager och den gemensamt framtagna kollektionen för Designtorget.
Designtorgets varumärke
Ungefär 20 år efter starten gjordes en uppdatering av Designtorgets varumärke genom ny visuell profil och nytt koncept. Den gamla färgstarka loggan byttes ut mot dagens mer avskalade logotyp. Konceptet togs fram i samarbete med Boys Don’t Cry och designbyrån Kurppa Hosk. Kärnan i logotypen är symbolen ”DT” som symboliserar balans, hemmet och transparens i all den design du hittar här. Betraktaren kan se bokstäverna som en vågskål, ett bord med skål eller en smiley, till exempel. Men konceptet blir aldrig färdigt, det är under ständig utvecklig för att fortsätta överraska och inspirera kunderna även i framtiden.
Högupplösta bilder på Designtorgets jubileumskollektioner finns här.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Josefin Netz, Trendgruppen PR
E-post: josefin.netz@trendgruppen.se
Tel: +46 706 69 50 15
Designtorget
Designtorget erbjuder designprodukter i inspirerande miljöer till människor som vill upptäcka design och formgivare. Designtorget är en marknadsplats som gör det möjligt för formgivare att göra verklighet av goda idéer och introducera dem för marknaden. Designtorget jobbar med konceptutveckling och produktion såsom med traditionellt inköp och försäljning. Utöver det så rymmer affärsidén en strävan efter att faktiskt göra skillnad för svensk design, att vara en hävstång för unga formgivare och att vara en aktiv och engagerad part i designsveriges blomstrande utveckling. Mer specifikt väljer de regelbundet ut nya produkter från kända och okända formgivare och tar in dem till försäljning. Produkterna väljs ut av en jury och grundkraven, förutom att de gärna vill vara först med att ha produkten i sitt sortiment, är att de ska passa in i konceptet stilmässigt, hålla en hög kvalitet och vara hållbara ur produktionsperspektiv. De får gärna vara kreativa och nyskapande. Alltid med en egen historia. Hur länge varorna finns till försäljning beror både på efterfrågan och på överenskommelsen med formgivaren. Relationen till de formgivare och leverantörer Designtorget samarbetar med värderar de oerhört högt.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
CookieLawInfoConsent | 1 year | Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie. |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
yt-player-headers-readable | never | The yt-player-headers-readable cookie is used by YouTube to store user preferences related to video playback and interface, enhancing the user's viewing experience. |
yt-remote-cast-available | session | The yt-remote-cast-available cookie is used to store the user's preferences regarding whether casting is available on their YouTube video player. |
yt-remote-cast-installed | session | The yt-remote-cast-installed cookie is used to store the user's video player preferences using embedded YouTube video. |
yt-remote-fast-check-period | session | The yt-remote-fast-check-period cookie is used by YouTube to store the user's video player preferences for embedded YouTube videos. |
yt-remote-session-app | session | The yt-remote-session-app cookie is used by YouTube to store user preferences and information about the interface of the embedded YouTube video player. |
yt-remote-session-name | session | The yt-remote-session-name cookie is used by YouTube to store the user's video player preferences using embedded YouTube video. |
ytidb::LAST_RESULT_ENTRY_KEY | never | The cookie ytidb::LAST_RESULT_ENTRY_KEY is used by YouTube to store the last search result entry that was clicked by the user. This information is used to improve the user experience by providing more relevant search results in the future. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_ga_* | 1 year 1 month 4 days | Google Analytics sets this cookie to store and count page views. |
_gat_gtag_UA_* | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gat_gtag_UA_49573395_1 | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
PREF | 8 months | PREF cookie is set by Youtube to store user preferences like language, format of search results and other customizations for YouTube Videos embedded in different sites. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt.innertube::nextId | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
DEVICE_INFO | 5 months 27 days | No description |
VISITOR_PRIVACY_METADATA | 5 months 27 days | Description is currently not available. |