The Aurora återvänder till Båstad den 27–29 juni, och årets upplaga växlar upp med fler internationella inslag och nya samarbeten. Vogue Scandinavia är på plats med ett kurerat loungeprogram, fyra ikoniska BMW Art Cars visas upp och en välgörenhetsauktion till förmån för Project Playground hålls under helgen.
Med över 350 bilar, världsunika yachts, konst, design och framtidssamtal i en och samma helg fortsätter The Aurora att befästa sin position som ett av Skandinaviens mest nytänkande lifestyle-evenemang.
Design, rörelse och kreativa möten i fokus
The Aurora samlar motorikoner, designvärldens visionärer och kulturprofiler i Norrvikens trädgårdar och Båstad hamn. Bakom initiativet står ett antal delägare med passion för estetik och prestanda – däribland Koenigsegg och Motikon. Grundaren Filip Larsson har på kort tid etablerat eventet som en unik mötesplats för olika uttryck.
– The Aurora är en plattform där framtidens idéer får ta form i samtal, design och teknik. Här blandas det spektakulära med det eftertänksamma, och vi vill inspirera alla – inte bara bilentusiaster, säger Filip Larsson.
Vogue Scandinavia på plats med eget program
En av årets starkaste nyheter är Vogue Scandinavias närvaro med ett eget program och loungeområde. Under hela helgen arrangeras samtal, mingel och livekonst – med gäster såsom Charlotte Lynggaard, Viveca Sten, OS-guldmedaljören Mondo Duplantis och konstnärsparet Madelen och Robert Möllard. Ett av Hollywoods stora stjärnskott, svensk-australiensiska modellen och skådespelaren Kelly Gale är på plats för att diskutera alltifrån sin medverkan i den nya storfilmen med Russel Crowe, till sitt nya skönhetsvarumärke. Vogue Scandinavias chefredaktör Martina Bonnier leder scenprogrammet och DJ Doppelganger Paris står för musiken. Som lifestyle- mediapartner är Vogue Scandinavias närvaro ett tydligt exempel på hur The Aurora utvecklats till en helhetsupplevelse där mode, kultur och samtida uttryck står sida vid sida med bilvärldens främsta varumärken.
Game Changers: Project Playground
Project Playground, som i år firar 15 år, arbetar långsiktigt med att stärka barn och ungas möjligheter genom trygghet, delaktighet och utveckling i särskilt utsatta områden i Sverige och Sydafrika. Under programpunkten Game Changers medverkar grundarna H.K.H. Prinsessan Sofia och Frida Vesterberg under lördag dag på scen för att berätta mer om sitt arbete. På lördag kväll hålls en välgörenhetsauktion till förmån för organisationen. Deras medverkan tillför ett djupare perspektiv i helgens program och lyfter fram sociala initiativ som kompletterar The Auroras mångfacetterade upplevelse.
Ikonisk konst på hjul
Fyra originalverk ur BMW:s mytomspunna Art Car Collection visas – skapade av konstnärer som Jeff Koons och Roy Lichtenstein. Det är ytterst ovanligt att dessa rullande konstverk visas i Skandinavien, och det sker i samarbete med BMW Group.
Kärnan i The Aurora är fortsatt Concours d’Elegance – en kurerad skönhetstävling där klassiska bilar möter hypermoderna konstruktioner. Bland höjdpunkterna finns svenska Koenigsegg, som tillsammans med andra internationella märken bidrar till ett fält av fordon i absolut världsklass.
Premiär för The Aurora Yacht Show
En annan nyhet är The Aurora Yacht Show – en storsatsning i Båstad hamn där exklusiva yachts och båtar från bland annat Riva, Princess och Pershing visas upp. Flera internationella premiärer väntas, och gäster bjuds in till en unik hamnmiljö med marina upplevelser och möten.
The Aurora 2025 blir en levande scen för estetik, rörelse och framtidsvisioner – där bilkultur, mode och samhällsengagemang samlas i en oförglömlig helg vid havet.
Biljetter till The Aurora finns att köpa HÄR.
Högupplösta pressbilder finns tillgängliga HÄR.
För ytterligare information och bokning av intervjuer med Filip Larsson, vd The Aurora, vänligen kontakta:
The Aurora
Amanda Bonnier, Head of PR and Communication
Tel: 073 321 19 61
E-post: amanda.bonnier@theaurora.com
Marcus Berggren, Head of Automotive PR
Tel: 070 781 40 53
E-post: marcus.berggren@theaurora.com
Trendgruppen PR
Maria Hartog-Holm, Senior PR Consultant & CEO
Tel: 072 924 22 10
E-post: maria.hartog-holm@trendgruppen.se
Om The Aurora
The Aurora är ett nytt, spännande Concours-evenemang (en slags skönhetstävling för bilar) som kombinerar klassiska bilar och hyperbilar med en stark livsstilsprofil – en hyllning till både dåtid och nutid. Den första upplagan gick av stapeln 2024 och nu har evenemanget växlat upp inför 2025.
Med den vackra miljön i Norrvikens trädgårdar som kuliss, erbjuder detta tredagarsevenemang en noggrant kurerad upplevelse där världens mest exklusiva bilar möter ledande varumärken inom design, konst, gastronomi, mode och båtar.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
CookieLawInfoConsent | 1 year | Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie. |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
yt-player-headers-readable | never | The yt-player-headers-readable cookie is used by YouTube to store user preferences related to video playback and interface, enhancing the user's viewing experience. |
yt-remote-cast-available | session | The yt-remote-cast-available cookie is used to store the user's preferences regarding whether casting is available on their YouTube video player. |
yt-remote-cast-installed | session | The yt-remote-cast-installed cookie is used to store the user's video player preferences using embedded YouTube video. |
yt-remote-fast-check-period | session | The yt-remote-fast-check-period cookie is used by YouTube to store the user's video player preferences for embedded YouTube videos. |
yt-remote-session-app | session | The yt-remote-session-app cookie is used by YouTube to store user preferences and information about the interface of the embedded YouTube video player. |
yt-remote-session-name | session | The yt-remote-session-name cookie is used by YouTube to store the user's video player preferences using embedded YouTube video. |
ytidb::LAST_RESULT_ENTRY_KEY | never | The cookie ytidb::LAST_RESULT_ENTRY_KEY is used by YouTube to store the last search result entry that was clicked by the user. This information is used to improve the user experience by providing more relevant search results in the future. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_ga_* | 1 year 1 month 4 days | Google Analytics sets this cookie to store and count page views. |
_gat_gtag_UA_* | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gat_gtag_UA_49573395_1 | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
PREF | 8 months | PREF cookie is set by Youtube to store user preferences like language, format of search results and other customizations for YouTube Videos embedded in different sites. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt.innertube::nextId | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
__Secure-ROLLOUT_TOKEN | 6 months | Description is currently not available. |
DEVICE_INFO | 5 months 27 days | No description |
VISITOR_PRIVACY_METADATA | 5 months 27 days | Description is currently not available. |