Ett av Skandinaviens mest exklusiva bilevent, The Aurora, återvänder till Norrvikens trädgårdar i Båstad 27–29 juni. Med över 350 utställda bilar, ett nytt maritimt tema och ett ovanligt starkt fokus på barn och familjer, vill man positionera sig som något så unikt som en blandning av en exklusiv Concours och en folkfest med något för alla åldrar. I år förväntas besökarantalet i parken öka från 10 000 till 15 000. Målet: att bli större än Tennisveckan.
I sommar kommer bilsamlare och eminenta gäster från hela världen att vallfärda till Båstad. De som bjuder in är ägarna bakom The Aurora – ett skandinaviskt bil- och livsstilsevent i världsklass. Evenemanget drivs av passionerade initiativtagare som bland andra svenska Koenigsegg och återförsäljaren av klassiska bilar; MOTIKON. Syftet är att lyfta fram Skandinaviens bilskatt och internationella samlarbilar för en global publik – samtidigt som man skapar en levande mötesplats där hela familjen trivs och nästa generations bilfantaster inspireras. Grundarna har rest världen över till liknande evenemang, och när The Aurora tog form var ambitionen tydlig: att göra något eget, med en ny och annorlunda upplevelse i fokus.
– I vanliga fall kan tillställningar där så här extrema och ovanliga bilar visas upp vara lite stela, och medelåldern på besökaren är ganska hög. Med The Aurora vill vi skapa ett inkluderande event som inspirerar brett – från passionerade bilälskare till barnfamiljer. Att få komma så här nära helt exceptionella bilar är verkligen unikt- det lyste i ögonen på barnen förra året när Christian von Koenigsegg lät några av dem få sitta bakom ratten i en Koenigsegg, en av världens mest unika och sällsynta bilar. Alla vi ägare har en gång varit en liten pojke med bilaffischer tapetserade över väggarna, så vi vet hur det känns, säger Filip Larsson, vd och grundare.
Ögongodis för “The Playstation Generation”
The Aurora har redan stuckit ut hakan i Concours-världen genom att vara den första concoursen globalt som är skapad för både klassiska bilar och moderna hyperbilar. Genom det ställningstagandet vill man markera att alla bilentusiaster är välkomna, så länge du älskar bilar finns inga rätt eller fel. Även de yngre kommer att känna igen sig, då flera bilar kända från Tv-spel som Koenigsegg Jesko, Ferrari Testarossa, Bugatti Veyron och McLaren P1 kommer vara på plats. Dessutom visas världens enda BMW E46 M3 Touring upp.
Även för de allra yngsta – grönt familjeområde i körsbärsträdgården
Bland årets större nyheter finns ”Family picnic garden” – ett nytt aktivitetsområde i körsbärsträdgården, bland påfåglar, prunkande träd och buskar. Här skapas en naturlig samlingsplats för både stora och små, med trädgårdsspel, picknickytor samt servering från Joe & the Juice och Lejonet & Björnen. BMW kommer dessutom ha en rallybana för barnen. Under söndagen förstärks barnfokuset ytterligare med extra förmånligt biljettpris för familjer.
Design, konst och bilkultur
Det nya lifestyleområdet samlar popup-utställningar, installationer och uttryck från samtida formgivare och teknikinnovatörer i en avslappnad, men kurerad miljö. Besökarna får ta del av framtidsspaningar och unika samarbeten mellan olika branscher.
En annan höjdpunkt är de fyra legendariska BMW Art Cars som visas upp – rullande konstverk signerade bland andra Jeff Koons och Roy Lichtenstein. En mycket sällsynt visning i skandinavisk kontext.
Concours och The Aurora Yacht Show
Kärnan i The Aurora är fortsatt en Concours – en skönhetstävling för bilar där hypercars och klassiska fordon möts i ett kurerat format. Svenska Koenigsegg är en självklar höjdpunkt. Totalt ställs över 350 bilar ut, varav cirka 50 tävlar i concoursen. Parallellt arrangeras The Aurora Yacht Show i Båstad hamn. Här finns lyxyachter som tidigare aldrig visats i Skandinavien och lansering av nya modeller.
En växande destination
The Aurora etablerar sig snabbt som en av Skandinaviens mest nyskapande mötesplatser för bilkultur, design och upplevelser. Med det utökade familjefokuset i år hoppas arrangörerna locka ännu fler besökare – och göra Båstad till en återkommande sommarpunkt för både entusiaster och nyfikna.
Biljetter till The Aurora finns att köpa HÄR.
Högupplösta pressbilder finns tillgängliga HÄR.
För ytterligare information och bokning av intervjuer med Filip Larsson, vd The Aurora, vänligen kontakta:
The Aurora
Amanda Bonnier, Head of PR and Communication
Tel: 073 321 19 61
E-post: amanda.bonnier@theaurora.com
Marcus Berggren, Head of Automotive PR
Tel: 070 781 40 53
E-post: marcus.berggren@theaurora.com
Trendgruppen PR
Maria Hartog-Holm, Senior PR Consultant & CEO
Tel: 072 924 22 10
E-post: maria.hartog-holm@trendgruppen.se
Om The Aurora
The Aurora är ett nytt, spännande Concours-evenemang (en slags skönhetstävling för bilar) som kombinerar klassiska bilar och hyperbilar med en stark livsstilsprofil – en hyllning till både dåtid och nutid. Den första upplagan gick av stapeln 2024 och nu har evenemanget växlat upp inför 2025.
Med den vackra miljön i Norrvikens trädgårdar som kuliss, erbjuder detta tredagarsevenemang en noggrant kurerad upplevelse där världens mest exklusiva bilar möter ledande varumärken inom design, konst, gastronomi, mode och båtar.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
CookieLawInfoConsent | 1 year | Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie. |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
yt-player-headers-readable | never | The yt-player-headers-readable cookie is used by YouTube to store user preferences related to video playback and interface, enhancing the user's viewing experience. |
yt-remote-cast-available | session | The yt-remote-cast-available cookie is used to store the user's preferences regarding whether casting is available on their YouTube video player. |
yt-remote-cast-installed | session | The yt-remote-cast-installed cookie is used to store the user's video player preferences using embedded YouTube video. |
yt-remote-fast-check-period | session | The yt-remote-fast-check-period cookie is used by YouTube to store the user's video player preferences for embedded YouTube videos. |
yt-remote-session-app | session | The yt-remote-session-app cookie is used by YouTube to store user preferences and information about the interface of the embedded YouTube video player. |
yt-remote-session-name | session | The yt-remote-session-name cookie is used by YouTube to store the user's video player preferences using embedded YouTube video. |
ytidb::LAST_RESULT_ENTRY_KEY | never | The cookie ytidb::LAST_RESULT_ENTRY_KEY is used by YouTube to store the last search result entry that was clicked by the user. This information is used to improve the user experience by providing more relevant search results in the future. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_ga_* | 1 year 1 month 4 days | Google Analytics sets this cookie to store and count page views. |
_gat_gtag_UA_* | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gat_gtag_UA_49573395_1 | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
PREF | 8 months | PREF cookie is set by Youtube to store user preferences like language, format of search results and other customizations for YouTube Videos embedded in different sites. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt.innertube::nextId | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
__Secure-ROLLOUT_TOKEN | 6 months | Description is currently not available. |
DEVICE_INFO | 5 months 27 days | No description |
VISITOR_PRIVACY_METADATA | 5 months 27 days | Description is currently not available. |