Året 1952 ändrade den finska designern Kaj Franck vår förståelse för porslin med lanseringen av en banbrytande kollektion. Sjuttio år senare fortsätter Teema att vara lika aktuell och har blivit en ikon för funktionell, nordisk design.
Kaj Franck, känd som ”samvetet inom finsk design”, hade en banbrytande tro på hållbarhet, jämlikhet och måttlighet vilket drev hans revolutionära vision. Med den ikoniska Teema (introducerades som Kilta 1952 och döptes om till Teema när designen förnyades av Franck 1981), skapade Franck en kollektion som förkroppsligade hans värderingar och satte en ny standard för porslin. Efter sjuttio år fortsätter den att påverka kommande generationer.
Hållbarhet, jämlikhet och måttlighet
Teema förkroppsligar på många sätt Francks banbrytande tankar om hållbarhet, jämlikhet och måttlighet. Designens multifunktionalitet, förenklade former, kombinationer och höga kvalitet utgör en serie som har stått emot tidens tand. Teema fortsätter att vara aktuell för nya generationer; den tillgodoser hela dagens behov och passar till olika matkulturer.
Francks ideologier om konsumtion och användande av materialresurser, följde honom genom hela hans karriär, och är mycket aktuella än idag. Han var emot överkonsumtion och ’slit och släng’-kulturen, sökte efter det väsentliga i sitt arbete och var på många sätt före sin tid. På 1960-talet uttalade Franck: “Forskning om material borde flytta sitt fokus mot att producera återanvändbara material.” (Kaj & Franck, 2011, p. 50, WSOY)
Francks arbete inspirerades också av hans stora intresse för japansk design och estetik. Japans inflytande genom litteratur och konst, och senare arbete och resor till Japan var betydande under Francks liv. Likheter kan också ses mellan Francks område nordisk design och japansk design, till exempel genom det strömlinjeformade och förenklade formspråket samt uppskattning av naturmaterial.
Med Teema (Kilta) ville Franck skapa ett alternativ till den tidens genomarbetade serviser som var opraktiska i både design och funktion och som var i en för hög prisklass för många: en komplett servis kunde innehålla över femtio olika delar. Hans innovativa lösning ledde till en då banbrytande idé: att producera en kollektion av ett dussin multifunktionella delar, som var praktiska och kombinerbara, i grundfärger och till ett rimligt pris.
Tanken var att produkterna skulle kunna användas på egen hand eller kombineras tillsammans, för att passa olika hushåll och deras behov. Efter krigstiden blev bostäder och kök i Finland mindre, och en mer begränsad uppsättning porslin var mer passande ur förvaringssynpunkt. Samma anledningar gör att Teema passar för hem över hela världen, och för livsstilen att äga mindre men av hög kvalitet.
En ikon för nordisk design
Teema representerar Franck och Iittalas designfilosofi med fokus på det väsentliga. Med noggranna beräkningar och genomarbetade skisser planerade Franck kollektionen utifrån att låta varje del bygga på tre grundläggande former: cirkeln, kvadraten och triangeln. Hans tankar var att enkla, universella former klarar tidens test bättre. Men mer än att bara tänka på former var Franck intresserad av den faktiska användningen av föremålen: ”När vi utvärderar vardagliga föremål bör vi lägga större vikt än vi brukar göra på ergonomisk kvalitet och taktil känslighet. (Kaj & Franck, 2011, p. 88, WSOY)
För att hålla fast vid Francks vision, består Teema idag helt av vardagliga produkter som är multifunktionella, stapelbara, hållbara och mångsidiga. Varje föremål tål ugn, frys, mikrovågsugn och diskmaskin, Teema fungerar för alla köksbehov från tillredning till matlagning, servering och middag.
Teemas breda utbud av färger varierar från ljusa och livfulla till känsliga och lugna nyanser, vilket gör det möjligt att skapa oändliga kombinationer som passar alla tillfällen. Med sin design har Teema blivit en referens och en ikon för funktionell, nordisk design.
Framtida generationer
Medan Teema fortsätter att vara en del av hushållen runt om i världen, gör den inverkan på mer än bara det dukade bordet. De värderingar som kollektionen förkroppsligar inledde revolutionerande förändringar för sjuttio år sedan och är fortfarande relevanta idag.
Teemas väsentliga, hållbara design har bestått tidens tand och förändringarna i vår livsstil och matvanor i sju decennier. Dess design och filosofin bakom är anledningen till att denna nordiska designikon kommer att fortsätta att upptäckas om och om igen av kommande generationer.
För ytterligare information:
Petra Mattsson, PR Manager
Mail: petra.mattsson@fiskars.com
Telefon: +46 70 916 14 70
www.iittala.com
Iittala är ett varumärke inom Fiskars Group.
För högupplösta bilder och produktlån, vänligen kontakta Trendgruppen PR:
Mail: showroom@trendgruppen.se
Telefon: 08-23 00 21
www.trendgruppen.se/imagebank
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
CookieLawInfoConsent | 1 year | Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie. |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_gat_gtag_UA_* | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gat_gtag_UA_49573395_1 | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt.innertube::nextId | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
DEVICE_INFO | 5 months 27 days | No description |