I över 140 år har Iittala varit en föregångare inom hållbar design. Genom att investera i produktutveckling, utmana beprövade metoder och experimentera med ny teknologi kan Iittala säkerställa att varumärkets designfilosofi efterlevs: att tänka och agera ansvarsfullt i varje led. Inför hösten 2022 utökar Iittala sitt sortiment med nyheter i återvunnet glas, keramik och textil.
Iittalas hållbarhetsarbete bygger på varumärkets designfilosofi: att skapa progressiva och funktionella föremål med estetiskt tilltalande design och erbjuda tidlösa produkter med hög kvalitet som kan användas i generationer.
Utöver att skapa tidlös design omfattas Iittalas hållbarhetsarbete av att varumärket tar ansvar för hela värdekedjan – från medvetna materialval till ansvarsfullt producerade råmaterial. Iittala har som målsättning att utöka sortimentet med produkter som består av återvunnet material,
minimera avfallet och att år 2030 återvinna eller återanvända allt avfall från Iittalas egen
verksamhet. Detta mål har redan uppnåtts vid Iittala glasbruk i Finland.
Som en del av Fiskars Group har Iittala ett ambitiöst mål att vara en koldioxidneutral verksamhet genom att förbättra energieffektiviteten i verksamheten, undersöka förnybara energikällor och minska utsläppen från värdekedjan.
Iittala vill även skapa en positiv påverkan till förändring med hjälp av kommunikation. Under 2022 kommer Iittala att stötta barn och ungas mentala hälsa genom att donera till lokala välgörenhetsorganisationer på Iittalas nyckelmarknader. I Sverige donerar Iittala 200.000 kr till Bris, Barnens rätt i samhället, för att hjälpa Bris att vara tillgängliga för barn och unga dygnet runt.
Banbrytande i användandet av återvunnet material
Ett av Iittalas hållbarhetsmål är att öka andelen återvunnet material i sina produkter. Det första resultatet av Iittalas pågående hållbarhetsresa presenterades 2019 då Raami lanserades – varumärkets allra första glas helt tillverkat i återvunnet material på Iittala glasbruk i Finland. Sedan dess har fler produkter i återvunnet material adderats och växt till en hel kollektion.
Nu adderar Iittala ytterligare en nyhet till samlingen av produkter i återvunnet glas och presenterar, Ultima Thule 20 cl. Produkterna i återvunnet glas som tidigare lanserats är fortfarande en del av sortimentet: Kastehelmi glas och ljushållare, Alvar Aalto vas 160 mm och 120 mm, ljushållare och ljusstake samt Birds by Toikka flugsnappare.
I höst lanserar Iittala resultatet av den fortsatta hållbarhetsresan och kan nu presentera det allra första porslinet som är delvis tillverkat i återvunnet material: Teema kopp 30 cl, tillverkad i 15% återvunnet material och resterande i nytt råmaterial för att säkerställa kvaliteten. Koppen kan användas till servering, i mikrovågsugn samt kyl. Koppen har en vit bas med små blå prickar.
Genom att använda återvunnet material kan Iittala förhindra att avfallsmaterial hamnar på depåer, reducera användandet av nytt råmaterial samt minska belastningen på miljön. Iittala var en av världens första industritillverkare av glasföremål tillverkade av 100% återvunnet material. Medan Teema i 15% återvunnet material blir tillgänglig, försöker Iittala i nära samarbete med fabriker och leveranskedjan hitta ett sätt att öka mängden återvunnet material i den keramiska massan och letar efter nya alternativ för återvunnet material i porslin.
Inför hösten lanserar Iittala även textilier i återvunnet material. Meno väska som introducerades första gången 2013 kommer nu att vara tillgänglig i 100% återvunnen polyester. De nya väskorna Meno i återvunnet material lanseras i två storlekar, en liten i grått och svart samt en stor modell i beige.
De mångsidiga filtväskorna kan användas som förvaringskorg i hemmet men är även tillräckligt lätta för att kunna användas som väska till dagliga ärenden.
Investering i cirkularitet
Iittala investerar i cirkularitet och erbjuder tjänster som ger konsumenter återvinningsmöjligheter och ett alternativ till traditionellt ägande.
Sedan 2019 har tjänsten Iittala vintage service köpt och sålt begagnade Iittala-produkter. För närvarande är Iittala vintage service en aktiv tjänst i Finland och Sverige med målsättning att expandera till fler marknader.
För ytterligare information:
Josefine von Heidenstam, PR & Communications Manager
Mail: josefine.vonheidenstam@fiskars.com
Telefon: +46 70 668 86 81
www.iittala.com
Högupplösta bilder finns på www.trendgruppen.se/imagebank
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
CookieLawInfoConsent | 1 year | Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie. |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_gat_gtag_UA_* | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gat_gtag_UA_49573395_1 | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt.innertube::nextId | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
DEVICE_INFO | 5 months 27 days | No description |