Iittala har låtit det innovativa färgföretaget Cover Story tolka varumärkets omfattande färgarkiv av glas och keramik. Nu lanseras en kollektion om fyra hållbara interiörfärger, helt fria från plast, som speglar Iittalas färgpalett och nordisk design.
Cover Story, en banbrytare inom plastfria kulörer, och Iittala, en pionjär inom nordisk design, lanserar en gemensam kollektion med fyra kulörer under våren 2022. Inspirerad av Iittalas omfattande färgpaletter, med fler än 200 nyanser, och estetiken i nordisk design har Cover Storys designchef, Päivi Häikiö, skapat denna kollektion av plastfria interiörfärger. Kollektionen innehåller nyanser av gul, blå, beige och brun.
Färger spelar en nyckelroll för både Iittala och Cover Story. Iittala är en internationellt erkänd expert på färgat glas och Cover Story är specialiserade på interiörfärg. Båda varumärkena är förenade i det som utgör den yttersta essansen av färg: hur färg uppfattas är aldrig konstant, utan upplevelsen är alltid unik och fångad i ögonblicket. Kollektionen utgår från varumärkenas starka förståelse för färg och dess inverkan på rum och sinnesstämningar.
”Vi kan tänka oss hur en gul vas ser ut i vårens första ljusa solstrålar, eller hur ljus som silas genom trädens löv spelar och skapar nya nyanser på en målad vägg. Upplevelsen av rymd, atmosfär och ögonblick som skapas av färger ger starka upplevelser och minnen”, förklarar Päivi Häikiö som har designat kollektionen.
”Den finska konstens klassiker och arkitektur är inspirationskällorna för Cover Storys färgskala – det vill säga hela traditionen av rumslig atmosfär och kunnande, som Iittala också är sammanflätad med. Iittalas rika tradition och glasfärgkombinationer, skapade av konstnärer, designers och glasblåsare – inspirerade mig att skapa nya samverkande nyanser. Det färgade glaset spelar i flera olika färger samtidigt: färgen på dess skugga, reflektionen som väcks till liv av vatten och solen, kantens spel, form, färg och glasets tjocklek”, fortsätter Häikiö.
Häikiö utforskade Iittalas produkter i de populära färgerna gult, linne, blått och koppar och letade efter olika skiftningar och färgpaletter i samma nyans. Det resulterade i en kollektion med fyra färgnyanser som hyllar den nordiska designens filosofi och hur Iittalas glasfärger har använts genom historien.
“Glas och glasfärger är Iittalas kärna. I 140 år har vi skapat, tänkt och format den nordiska livsstilen. Det är fascinerande att samarbeta med företag och designers som delar samma värderingar. Cover Story har på ett fantastiskt sätt hämtat essensen i vår designtradition och skapat tidlösa interiörfärger – du kan antingen välja en eller hela färgpaletten för ditt hem”, förklarar Jonna Puhakka, som är produktchef och ansvarig för Iittalas samarbeten.
Cover Story x Iittala-kollektionen finns tillgänglig från den 21 april 2022 i Cover Storys online butik på coverstorypaint.com. Alla nyanser säljs färdigblandade i 3,6- och 9-liters burkar. Upptäck nyanserna på självhäftande prover i A4-storlek som är målade med äkta Cover Story-färg. Proverna matchar den slutliga nyansen till 100%.
Cover Story
Cover Story är ett finskt färgvarumärke som lanserades i början av 2021, fött ur en vilja att modernisera färgbranschen och erbjuda konsumenterna ett bättre alternativ. Cover Storys färger är ett säkert val för innerväggar och takytor, eftersom de är 100% plastfria, vattenbaserade och luktfria, och inte avger skadliga VOC-utsläpp till inomhusluften vid målning. Cover Story gör målningen enklare, mer inspirerande och mer ansvarsfull.
Iittala
Som en pionjär inom nordisk design är Iittala dedikerade till att inspirera till en bättre vardag. Iittala står för genomtänkt design som är gjord för att älskas och användas dagligen, i generationer framöver. Progressiv nordisk design sedan 1881.
Päivi Häikiö
Efter att ha tagit en magisterexamen i konstvetenskap fann Päivi Häikiö sitt kall för grafisk design när hon arbetade på ett bokförlag i München. Sedan dess har Häikiö väg gått från UCLA University i Los Angeles till tyska design- och reklambyråer och så småningom tillbaka till Finland. Utöver rollen som Cover Storys designchef arbetar Päivi som visuell designer i sin egen studio och undervisar vid Aalto-universitetet.
För ytterligare information:
Josefine von Heidenstam, PR & Communications Manager
Mail: josefine.vonheidenstam@fiskars.com
Telefon: +46 70 668 86 81
www.iittala.com
Högupplösta bilder finns HÄR
För högupplösta bilder och produktlån, vänligen kontakta Trendgruppen PR:
Mail: showroom@trendgruppen.se
Telefon: +46 8-23 00 21
Iittala är ett varumärke inom Fiskars Group.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
CookieLawInfoConsent | 1 year | Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie. |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_gat_gtag_UA_* | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gat_gtag_UA_49573395_1 | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt.innertube::nextId | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
DEVICE_INFO | 5 months 27 days | No description |