.Iittala presenterar utställningen “It’s About Time – The Radicality of Timeless Design” på Design Lab Gallery i Iittala & Arabia Designcentrum i Helsingfors. Den är öppen från den 19 maj till slutet av augusti. Utställningen utmanar besökarna att radikalt tänka om när det gäller sitt förhållande till tiden – att reflektera över idag och tala till morgondagen. Med inspiration från den legendariska finske designern Kaj Francks designfilosofi och alster, vars eleganta Teema-serie fyller 70 år 2022, ber den oss också att vara medvetna om vår inverkan på världen idag och att tänka en gång till på våra skyldigheter gentemot framtida generationer.
Iittalas nya utställning utmanar besökarna att radikalt ompröva sitt förhållande till tiden – att reflektera över idag och tala till morgondagen.
Utställningens koncept är skapat av den Londonbaserade arkitekten Jack Self och implementerat av Päivi Niemi, konstnärlig ledare för Design Lab Gallery. Niemi har även regisserat en video till utställningen, som ger en levande bild av Kaj Franck från alla delar av världen. Videon visar Francks strävan efter universella grundformer genom föremål, designade av Franck, och illustreras av skisser och tankar hämtade ur hans skissblock. Föremålen i videon kommer från Tauno Tarnas samling. Han är inredningsarkitekt, designer och vän till Franck.
Utställningen utforskar radikaliteten i att designa tidlösa föremål bortom trender och föråldrat. Inspirerad av Kaj Francks designfilosofi och arbete, även känt som ”Finlands designsamvete”, vill den också få oss att vara mer uppmärksamma på hur vi påverkar världen idag och att tänka en gång till på våra skyldigheter gentemot kommande generationer.
Kärnan i utställningen är en tidskapsel där besökarna kan lämna ett personliga meddelande. Kapseln öppnas om 30 år – när Iittalas Teema-kollektion, designad av Franck, fyller 100 år.
Ordet radikal betyder ”att gå tillbaka till roten, till essensen”. Tidlös design är radikal eftersom den försöker definiera vad det innebär att vara människa. Att designa ett tidlöst objekt innebär att tänka bortom trender eller föråldrat. Med tidlöshet avses inte en person, ett samhälle eller en era. Att designa ett tidlöst objekt innebär att förutse förändring, vilket är det enda konstanta. Kaj Franck förstod denna paradox – hur man är närvarande idag och tänker på morgondagen.
Jack Self säger: ”Tid är en kulturell konstruktion och våra nuvarande idéer är oförenliga med klimatkrisen. Vi behöver förändra vårt beteende, men vi måste också förändra hur vi tänker på tid. Den gamla modellen för linjär och uttömmande tid måste ersättas av en cirkulär och regenerativ tid. Det är en lika stor utmaning.”
”Kaj Franck var en banbrytare för ekologisk och social rättvisa för mer än 70 år sedan. Det är lätt att förbise hur radikalt hans tänkande var på sin tid – och hur omstörtande hans engagemang för tidlös design är än idag, i en tid av hyperkonsumtion och engångskultur”, säger Self.
Om utställningen:
It’s About Time – The Radicality of
Timeless Design
Iittala & Arabia Design Center
Hämeentie 135 A
00560 Helsinki
Finland
Öppettider:
Tors–fre 11–17
Lör 10–16
Sön 12–16
Mån stängt
Utställningen ber besökaren att ta sig tid – att reflektera över idag och tala till morgondagen. ”Vilken är vår plikt mot kommande generationer? Vad kan vi göra för dem idag?” undrar Self. Tidlöshet idag innebär att göra radikala förändringar för mänsklighetens framtid. Det finns inget bättre tillfälle. Det är på tiden.
Teema: En 70-årig revolution
1952 förändrade den finska designern Kaj Franck hur vi uppfattar serviser när en banbrytande kollektion lanserades. Designerns nyskapande övertygelse om hållbarhet, jämlikhet och måttfullhet gav bränsle till hans revolutionerande vision. Med ikoniska Teema skapade Franck en kollektion som förkroppsligade hans värderingar och satte en ny standard för serviser. (Teema introducerades först som Kilta 1952. Kiltas design uppdaterades och förnyades av Franck 1981 och döptes om till Teema.)
Teema förkroppsligar på många sätt Francks banbrytande tankar om hållbarhet, jämlikhet och måttfullhet. Designens multifunktionalitet, förenklade former, kombinerbarhet och höga kvalitet bildar en kollektion som har stått emot tidens tand.
Teema finns fortfarande i många hushåll runt om i världen, men dess inflytande är mycket mer än bara en servis. De värderingar som kollektionen ger uttryck för var starten för revolutionerande förändringar för sjuttio år sedan och som är relevanta än idag.
Jack Self (1987) är en arkitekt och författare med bas i London. Han är chef för REAL Foundation och chefredaktör för Real Review. 2016 var Self kurator för den brittiska paviljongen vid arkitekturbiennalen i Venedig. Han är Master of Diploma Unit Six på Architectural Association.
Selfs arkitektoniska design fokuserar på alternativa modeller för ägande, moderna arbetsformer och bildandet av socioekonomiska maktrelationer i rymden. Hans verk har visats på många ställen, bland annat på MAXXI i Rom, Tate Britain, ICA i London och Design Museum i London.
Selfs första bok Real Estates: Life Without Debt trycks nu i en andra upplaga. Exempel på andra böcker är Home Economics (2016) och Mies in London (2018).
Han var tidigare medredaktör för Architectural Review (2009–2017), Editor-at-Large för 032c (2014–2018) och redaktör på Strelka Press (2011–2013).
It’s About Time – The Radicality of
Timeless Design
Koncept / Jack Self
Utställningsarkitektur / Päivi Niemi Graphic Identity / Apartamento Studios
Kortfilm
I regi av / Päivi Niemi
Inspelning & Redigering / Juho Länsiharju Animations / Verneri Kontto
Originalfilmsmaterial filmat av Kaj Franck digitaliserat av Kavi
Särskilt tack till/
Tauno Tarna
Design Museum Helsinki Papyrus
För ytterligare information:
Johanna Pasonen, Iittala Global PR Manager
Mail: johanna.pasonen@fiskars.com
Telefon: +358 50 4380791
www.iittala.com
Högupplösta bilder finns på www.trendgruppen.se/imagebank
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
CookieLawInfoConsent | 1 year | Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie. |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_gat_gtag_UA_* | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gat_gtag_UA_49573395_1 | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt.innertube::nextId | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
DEVICE_INFO | 5 months 27 days | No description |