Trendgruppen PR

Fiskars och designer Maria Korkeila berättar om den innovativa kläd- och accessoarkollektionen

February 08, 2021
Fiskars innovativa unisexmode i design av mode- och textildesignern Maria Korkeila finns tillgänglig i begränsad upplaga från mars 2021. En kapselkollektion för såväl trädgårdsarbete som stadsmiljö. Det är första gången någonsin Fiskars gör en kläd- och accessoarkollektion. Fiskars och designer Maria Korkeila berättar om premiärkollektionen.

Var fann du inspiration till kollektionen?
”Kollektionen har sina rötter i Fiskars oerhört rika historia och dess omgivning. Jag tittade noga på Fiskars verktyg, deras höga funktionalitet och utformning. Ibland uppfattar jag dem futuristiska, men de är också fast kopplade till Fiskars anor, så att säga – traditionella men ändå progressiva på samma gång. Jag ville ta idén om Fiskars DNA och översätta den till kläderna och kollektionen. Formerna och stilen är också djupt rotad i aktiviteten av trädgårdsarbete samt de olika rörelserna och positionerna man har i trädgården. Även de förhållanden kläderna blir utsatta för utomhus. Skjortan och rocken är till exempel längre i ryggen, och västen samt rocken kan bli öppnad framtill så att det blir enklare att nå övriga plaggs fickor. Även printen är inspirerade av miljön i Fiskars-byn och dess omgivning. Mönsterbilden visar även Fiskars ikoniska saxar.”, säger designer Maria Korkeila.

Kollektionen är tillverkad av ”socialt ansvariga tillverkare” – vad betyder det?
”Vad vi fann viktigt i designarbetet var att använda material som visar hänsyn till naturen som de är gjorda för att användas i. I praktiken innebar det att använda material som är PFC-fria, veganska, organiska och återvunna.”, säger designer Maria Korkeila.

”Som med alla leverantörer vi arbetar med på Fiskars Group, har leverantörerna i detta projekt accepterat vår uppförandekod och har arbetat därefter. När vi söker leverantörer och tillverkare vill vi hitta de som matchar våra krav på hög kvalitet och hållbarhet. Allt material har hämtats omsorgsfullt från europeiska producenter. Ett exempel är tygerna och det veganska lädret, vilka tillverkas i Italien. Montering av produkterna görs i Europa, i Portugal och Litauen för att vara exakt.”, säger Marika Orkamo, Marknadsföringschef Fiskars.

Är allt material som används i kollektionen ekologiskt eller återvunnet?
”Som med all Fiskars design ville vi hitta de bästa materialen för varje produkt. Vi valde noggrant ut materialen för att uppfylla våra höga hållbarhetskriterier och är glada att vi kunde hitta de flesta material återvunna eller ekologiska. Som exempel är nylonet tillverkat av gamla fiskenät, och det används i rocken, västen och förklädet. Polyestern som används i skjortan är tillverkad av återvunna plastflaskor och lädret är ett veganskt läder tillverkat i Italien av äppelskal. Bomullen som används i de olika plaggen är organisk.”, säger Marika Orkamo, Marknadsföringschef Fiskars.

När, var och hur länge finns kollektionen tillgänglig?
”Kollektionen säljs från och med mars 2021 i Fiskars nätbutiker i Finland, Sverige, Tyskland och USA. Kollektionen kommer i begränsad upplaga med olika mängder per produkt. Kläderna och accessoarerna kommer att finnas tillgängliga under en begränsad tid och så länge de finns i lager. Vi ser denna kollektion som ett sätt för oss att testa hur vårt varumärke kommunicerar med ett helt nytt produktområde. Det är en pilot som ger oss god inblick i efterfrågan på Fiskars produkter i denna kategori”, säger Marika Orkamo, Marknadsföringschef Fiskars.

När presenteras kollektionen?
”Kollektionen visades internationellt för första gången på Pitti Uomo i Florens, Italien, i januari 2020. Pitti Uomo är en av de mest etablerade internationella modeevenemangen som når människor från hela världen, och som det äldsta företaget i Finland tycker vi att det var helt naturligt att vi ingick i Palazzo Finlandese-serien. I mars 2021 kommer kollektionen att finnas till försäljning via webben, och kollektionen lanseras nu med flera aktiviteter i Norden i början av 2021.”, säger Marika Orkamo, Marknadsföringschef Fiskars.

Varför gör Fiskars det här samarbetet?
“Som med all Fiskars design är grunden för kollektionen Fiskars by Maria Korkeila att tillhandahålla innovativa och ändamålsriktiga designade produkter som gör kreativitet i vardagen möjlig. Vi vill erbjuda hållbara, funktionella produkter som uppfyller kraven för olika utmaningar och är en glädje att använda. Vi har märkt att det inte finns så många kläder och accessoarer tillgängliga utformade för de specifika behov och krav som finns vid olika trädgårdsaktiviteter, trots att behovet finns. Vi har därför skapat kläder och accessoarer som får användaren att uppskatta och njuta av sina trädgårdar ännu mer, men som också kan bäras även utanför trädgården. Vi känner att den här kollektionen är en naturlig fortsättning på vår befintliga produktportfölj avsedd för trädgårdsentusiaster. Vi ser också detta som en möjlighet att bemöta nya målgrupper och nya generationer av trädgårdsentusiaster, samt att skapa nya möjligheter att berätta historien om vårt varumärke utanför våra hemmamarknader”, säger Marika Orkamo, Marknadsföringschef Fiskars.

”Att vara den första som designar kläder för ett företag som Fiskars kändes som ett enormt ansvar, men också som en stor ära.”, säger designer Maria Korkeila.

Varför lanserar ni den här kollektionen nu?
”Vi har haft idén länge och nu ser vi att rätt tid för denna kollektion är här. Det finns en efterfrågan på funktionella kläder och accessoarer som hämtar inspiration från gamla arbetskläder, även utanför trädgårdsarbetet.”, säger Marika Orkamo, Marknadsföringschef Fiskars.

Varför gjorde ni den här kollektionen med Maria Korkeila (och inte bara som Fiskars)?
”Vi har mycket kunskap om olika trädgårdsuppgifter och de verktyg som behövs för dem, men ville samarbeta med någon som kan ta bidra med sin kunskap om att designa kläder och accessoarer. Det har visat sig bli ett fantastiskt samarbete och kollektionen är ett bra exempel på hur designers från olika områden kan lära av varandra och tillsammans skapa något mycket större. Vi tror också att Marias designspråk tilltalar samma konsumenter som söker våra högkvalitativa och funktionella verktyg – hennes estetik passar perfekt ihop med Fiskars”, säger Marika Orkamo, Marknadsföringschef Fiskars.

I unisexkollektionen, där workwear möter streetwear, presenteras 12 delar med kläder och multifunktionella väskor samt accessoarer som går att kombineras på olika sätt. Bland de mångsidiga plaggen finns en vattenavvisande rock med sticksäkra och rymliga fickor samt avtagbar huva, ärm och nederdel, och en vattenavvisande väst som gör sig lika bra i trädgården som på stan. Västen är har stora fickor och avtagbar nederdel. En version av trädgårdsklassikern förklädet presenteras i 100% nylon samt en vattenavvisande skjorta med tydliga influenser från både arbetskläder och streetwear, där ärmarna är försedda med elastiska band vilket gör dem justerbara i längden. I kollektionen finns också två T-shirts i 100% ekologisk bomull med överdimensionerad passform och en iögonfallande slits i sidan. Tryckt på de båda t-shirtsen är bilder som fångats under en höstdag i Fiskars-byn 2019. En vattenavvisande byxa med avtagbara byxben presenteras, med både stora och små fickor. Byxan har även uttagbara vadderingar på knäna och justerbar förslutning i byxbenet, vilket gör att de lämpar sig för allt som trädgården utsätter oss för. Även en byxa med hängslen presenteras, vilken även den har inbyggda knäskydd och justerbar förslutning i byxbenet så att de kan göras om till shorts. Alla fickor är försedda med stärkta sömmar för att klara av alla typer av trädgårdsverktyg.

Bland de accessoarer som presenteras finns en vattenavvisande hatt som håller huvudet svalt och skyddar från solen under varma dagar i trädgården. Trädgårdshatten har en dold ficka framtill med blixtlås och ett justerbart hakband som förhindrar att hatten blåser av när vinden är framme. En utsida av nylon och en fodrad insida i bomull gör accessoaren både bekväm och funktionell. Ett verktygsbälte presenteras, vilket kan göras om till en midjeväska, med justerbart bältesspänne och avtagbara fickor för olika typer av verktyg som enkelt kan flyttas runt på bältet för att passa användaren och sysslan. En ytterligare men lite annorlunda vattenavvisande väst, en gilet, är designad med starka influenser från estetiken i streetwear, men har samtidigt de funktioner som krävs i trädgården. Med två stora fickor i midjan förvaras trädgårdsredskap och personliga prylar med lätthet. Ryggpartiet har vadderade axelband och en undersida i mesh som låter tyget andas. Över bröstet och vid axlarna finns justerbara band för ultimat komfort. Till sist presenteras även en vattenavvisande väska med fickor med tryckknappar på utsidan, och fickor med blixtlåsförslutning på insidan. Inuti väskan finns även krokar och elastiska verktygsband för smart förvaring av verktyg. Väskbanden är justerbart och med blixtlåset som följer hela väskans kant kan väskan öppnas helt platt och ger även möjligheten att förvara större verktyg på bredden.

Om Maria Korkeila
Den lovande finska designern Maria Korkeila gör nya tolkningar av handgjord punkestetik. Enligt traditioner av dekonstruktion och ”gör-det-själv” skapar hon en vision där rika texturer, mönster och färger möter avvikelse och känslighet. Korkeila är utbildad vid Aalto-universitetet, har varit finalist i Festival international de Mode et de Photographie à Hyères och är vinnare av Chiapparelli-priset 2017. Idag arbetar hon som mode- och textildesigner i Paris och Helsingfors.

Högupplösta bilder: https://we.tl/t-i866SYckoZ
Högupplösta bilder finns även på: www.trendgruppen.se/imagebank
(användarnamn: trendpr, lösenord: trendpr)

För mer information, vänligen kontakta:
Annika Gehöör, Trendgruppen PR
E-post: annika.gehoor@trendgruppen.se eller telefon: +46 73 533 02 45

Om Fiskars
Fiskars är ett ikoniskt finskt varumärke, känt för sina högkvalitativa köks- och trädgårdsredskap. Sedan 1649 har Fiskars vägletts av tidlösa principer för hög kvalitet, funktionalitet och hållbar design. Fiskars är en del av Fiskars Corporation, en ledande global leverantör av konsumtionsprodukter till hem, trädgård och friluftsliv. www.fiskars.se

@fiskarsfinland
@mariakorkeila
#fiskarsbymariakorkeila

News