Trendgruppen PR

Iittala – 140 år av progressiv nordisk design

November 04, 2020
2021 firar Iittala 140 år. Iittala är en pionjär inom nordisk design och speglar den nordiska livsstilen. Ett formspråk med både funktion och avskalad skönhet, men även en djup respekt för nytänkande och utveckling. Design handlar om människor, och hur vi skapar våra liv. Det som startade som ett glas-bruk 1881, firar nu generationer med betydelsefulla objekt som berikar människors vardag. 2021 firar Iittala sitt fantastiska arv men blickar också in I framtiden i en föränderlig värld.

2021 firar Iittala 140 år av progressiv nordisk design. De första glasprodukterna tog form 1881 i ett nystartat glasbruk i byn Iittala i Finland. Sedan dess har världen genomgått många fundamentala förändringar. Nästa år firar Iittala sitt jubileum genom att se tillbaka och hedra det fantastiska arvet men också blicka framåt.

Genomtänkt och varaktig design
Under de tidiga åren skapade Iittala glasprodukter genom glasblåsning och pressning enligt kontinentala mallar. Genombrottet för Iittala kom sedan i modernismens tidiga år under 1930- och 1940-talet.

Under den här tiden hade pionjärer som Alvar och Aino Aalto samt Kaj Franck satt grunden för Iittalas designfilosofi: att tänja på gränserna och att ge folket skönhet och funktion. Detta tankesätt utgör grun-den till att Iittala alltid lyckas hålla sig relevanta. Det handlar inte bara om vackra föremål, utan om en design för välbefinnande och harmoni. Föremål att älska och använda, dag efter dag, i gene-ration efter generation.

På 1930-talet hölls tävlingar inom glasdesign i Iittala för att upptäcka nya formgivare. Aino Aalto deltog i en av dessa tävlingar 1932 och det resulterade i glasserien Aino Aalto. Serien finns än idag och innehåller dricksglas som är de äldsta produkterna i Iittalas permanenta sortiment. Den revolutionära Aalto Collection formgiven av Alvar Aalto vann tävlingen 1936 och senare blev Aaltovasen en ikon inom finsk design.

Stora namn banar vägen
Under designhistoriens gyllene era på 1950- och 1960-talet leddes Iittalas framgångar av finska designhjältar som Tapio Wirkkala och Timo Sarpaneva. Sarpanevas i-kollektion från 1956 var inte bara en kollektion med vackra glasobjekt, dess röda och vita symbol, i-logotypen, blev senare symbolen för hela Iittalas varumärke.

Wirkkala formgav runt 400 glasobjekt för Iittala under fyra årtionden. En av de mest älskade serierna som än idag finns i Iittalas sortiment är serien Ultima Thule som formgavs för att lika smältande is. Serien lanserades 1968. Kaj Francks Kartio glas lanserades 1958 och är fortfarande än av grundstenarna i Iittalas permanenta sortiment.

1963 blev den legendariske konstnären Oiva Toikka anställd av Franck som designer vid Iittala glasbruk. Toikka fortsatte bygga Iittalas expertis inom färgat glas genom att kombinera sin artistiska kreativitet med sin kärlek för teknisk experimentering. Under sin gedigna karriär designade Toikka många populära kollektioner och unika konstobjekt. Den världsberömda kollektionen Birds by Toikka är ett av hans mest älskade verk. Den allra första fågeln Flugsnapparen tog sin första flygtur 1972.

Väsentliga produkter
För Iittala handlar livet om nytänkande och utveckling: att söka nya sätt att inspirera, uppfinna och ta ställning i de frågor som betyder något. Idag är Iittala ett väl-känt internationellt varumärke med utgångspunkt inom färgat glas. Men utbudet utvecklas kontinuerligt och erbjuder allt från servering, inredningsdetaljer och glaskonst i material som porslin, rostfritt stål, trä och textilier. Parallellt med Iittalas breda utbud av designklassiker från 1900-talet skapas ny design för att bli framtidens klassiker. Idag består Iittalas kollektion av produkter av formgivare som Alfredo Häberli, Harri Koskinen, Klaus Haapaniemi, Ronan och Erwan Bouroullec, Matti Klenell, Philippe Malouin och Jasper Morrison. Iittala har även samarbetat med andra varumärken som delar samma designfilosofi så som Issey Miyake och minä perhonen.

Hållbar framtid
Iittala är starkt hängivna att skapa en hållbar framtid och jobbar mot målet utifrån tre huvudsakliga principer: koldioxidneutral verksamhet, cirkulära produkter och tjänster samt positiv påverkan.

Återvinning och cirkulär ekonomi tas i beaktning i starten av Iittalas designprocesser. Iittala vill minska avfall i samtliga processer samt hjälpa sina samarbetspartners att göra detsamma. Målet är att 2030 ska allt avfall från Iittalas egen verksamhet återvinnas eller återanvändas. Detta mål har redan uppnåtts på Iittala glasbruk i Finland. Allt klarglas och användbart färgat glas smälts ner igen till råmaterial för att användas i produktionen av Iittalas kollektion av 100 % återvunnet glas. Glasavfall som inte kan användas i nya produkter används som isoleringsmaterial inom byggindustrin.

Iittala satsar även på cirkulära tjänster. 2019 lanserades Iittala Vintageservice i Finland, en tjänst som innebär att Iittala köper in och säljer vidare begagnade Iittala produkter. Tjänsten pilotlanserades i utvalda butiker i Sverige hösten 2020 och målet är att expandera tjänsten till samtliga butiker i landet och i förlängningen även på flera marknader.

Iittala inspirerar till ett bättre liv
I årtionden har Iittala etablerat sig som en spelare inom design på den internation-ella spelplanen. Iittala forsätter att respek-tera de kvaliteter och värden som gör dess design hållbar och tidlös, och att alltid lyssna till de designers kunskap och erfarenhet – och de skickliga hantverkare som drivit fabriken sedan 1881. Även idag tillverkas Iittalas glasprodukter (exempel-vis Aaltovasen) i Iittala glasbruk, platsen där allt började 1881.

Iittala 140-årsfirande
Kaleidoscope – From Nature To Culture
Utställning i Helsingfors Design Museum 26 mars – 19 september, 2021

Helsingfors Design Museum har bjudit in arkitekten Florencia Colombo och industriella formgivaren Ville Kokkonen att kurera och designa en utställning om Iittalas 140 år långa historia.

Utställningen är uppdelat under två te-man. Iittalas 140 år långa produktion utforskas kalejdoskopiskt från olika vinklar och reflekterar över historien om finsk och internationell design. From Nature to Culture belyser Iittalas produktion från råmaterial till de färdiga produkterna och de sociala dimensionerna som dessa resulterar i.

Iittala book, by Phaidon. Writers: Florencia Colombo and Ville Kokkonen. Lansering: vår 2021

Iittala book
adresserar den kulturella relevansen av Iittala i dåtid, nutid och framtid. Innehållet bjuder på flera olika perspektiv på Iittalas karaktär och arv, Till hjälp har man studerat en samling väsentliga instanser som har bidragit till att definiera Iittalas unika profil.

Dessa instanser refererar till människor, material, tekniker, idéer, teman, events och produkter som har definierats vara substansen i Iittalas kreativa universum.

News